-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47615 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

آيا شرب خمر به طور واضح در قرآن حرام اعلام شده يا فقط عنوان ضرر براي بدن ذكر شده؟

در قرآن مجيد چندين آيه دربارة حرمت شراب و مفاسد و مضرات آن نازل شده، لكن با توجه به اينكه شرب خمر در بين جزيرة العرب خيلي رائج بود اسلام براي تحريم اين عامل فساد از روش تدريج و آماده ساختن افكار استفاده نموده در آية 219 بقره فرموده: يَسْ ?‹َلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِير; دربارة شراب و قمار از تو سؤال ميكنند بگو در آنها گناه بزرگي است تعبير به گناه بزرگ بيانگر حرمت اين دو عمل و نيز اشاره به ضرر و زيانهاي بزرگي است كه بر جسم و روح انسان وارد ميكنند.

در آية 34 نسأ فرموده لاَتَقْرَبُواْ الصَّلَوَةَ وَأَنتُمْ سُكَـَرَيَ; در حال مستي هرگز نزديك نماز و مسجد نرويد. مفهوم آيه اين نيست كه در غير حال نماز نوشيدن شراب جايز بوده، بلكه همان برنامه تدريجي و مرحلهاي را دنبال ميكند.

قرآن كريم، دربارة شراب و قمار ميفرمايد: يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوَّا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالاْ ?َنصَابُ وَالاْ ?َزْلَـَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَـَنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ;(مائده، 90) اي كسانيكه ايمان آوردهايد! شراب و قمار و بتها و تيرهاي قرعه پليدند ]و[ از عمل شيطانند; پس، از آنها دوري گزينيد; باشد كه رستگار شويد.

اين آيه مبارك، پيامهاي فراواني دارد از جمله:

1. ايمان و شرابخواري با هم سازگار نيستند;

2. شراب و قمار در رديف بتپرستي است;

3. دستورها و نهيهاي اسلام بيحكمت نيست;

4. نه تنها شراب نخوريد، بلكه حتي گِرد آن هم نرويد و به آن نزديك نشويد;

5. تغذيه سالم در سعادت انسانها مؤثر است;(ر.ك: تفسير نور، محسن قرائتي، ج 3، ص 171، مؤسسة در راه حق.)

6. در اين آيه و آية بعدي همين سوره، به برخي از زيانهاي آشكار شراب و قمار اشاره شده و ميفرمايد: شيطان ميخواهد از طريق شراب و قمار در ميان شما بذر عداوت و دشمني بپاشد و از نماز و ذكر خدا بازدارد و معلوم ميشود كه ضررهاي معنوي، مهمتر از زيانهاي جسمي و مادّي است.

افزون بر اين، دانشمندان و محققان، زيانهاي فراواني را براي نوشابههاي الكلي ذكر كردهاند كه به برخي از اظهارات آنها اشاره ميشود:

يكي از دانشمندان مشهور غربي ثابت كرده است كه جوانهاي بيستساله كه احتمال دارد پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشيدن الكل بيشتر از 35 سال عمر نميكنند. در شخص معتاد به شراب و الكل، عاطفه خانوادگي و ميزان محبت به زن و فرزند ضعيف است; به طوري كه مكرر اتفاق افتاده است كه مثلاً پدري در حال مستي فرزندان خود را با دست خود كشته است. مشروبات الكلي، عقل و هوش انسان را از بين ميبرد. به موجب آماري كه از تيمارستانهاي آمريكا به دست آمده است، 85 درصد از بيماران رواني آنها، مبتلايان به الكل هستند.

يكي ديگر از دانشمندان انگليسي مينويسد: مشروبات الكلي در كشورهاي شمالي، انسان را كودن و ابله و در كشورهاي جنوبي ديوانه ميكند; سپس ميگويد: آيين اسلام، تمام انواع نوشابههاي الكلي را تحريم كرده و اين يكي از امتيازات اسلام است.(ر.ك: تفسير نمونه، ج 5، ص 70 ـ 76 و ج 1، ص 124 ـ 126.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.